Dec 30, 2011

पुष १५ अर्थात् गुरुङहरुको ‘ल्हो-क्षार’


चन्द्र गुरुङ


सौर्यमण्डलमाउपस्थितसूर्यतथाअन्यग्रहहरुकोगतिस्थितिलेमानवीयजीवनमाठूलोप्रभावपार्दछप्राचीनकालमाजबवैज्ञानिकअविष्कारहरुशैशवअवस्थामैथिएत्यसबेलायिनकोमहत्वझनैबढीथियोसमयनिर्धारणतथाऋतुपरिवर्तनजस्तासिद्धान्तहरुकोप्रतिपादनमायीआकाशीय पिण्डहरुको ठूलै महत्व हुन्थ्यो । यो तथ्य त र्सवविदित नै छ कि रात र दिनको निर्माणमा पनि यी खगोलीय पिण्डहरुको अह्म भूमिका रहन्छ । मौसम र समय परिवर्तनमा त यिनको प्रभाव झनै प्रत्यक्ष देख्न सकिन्छ । प्राचीनकालमा यसप्रकारका ज्ञान र विज्ञानले निकै ठाउँ पाउँथ्यो । प्रत्येक वर्ष पुष १५ को दिन गुरुङहरुले मान्ने तोल-लो-क्षारपनि यसैको उपज हो । गुरुङहरु के कुरामा विश्वास गर्छन् भने पुष १५ देखि पृथ्वीको उत्तरी गोलार्दमा सूर्यको किरण सोझो पर्न थाल्दछ र रात लामो र दिन छोटो हुने क्रम अन्त भई रात छोटो र दिन लामो हुने क्रम आरम्भ हुन्छ । त्यसकारण संसारैभरिका गुरुङहरु पुष १५को दिन पुरानो ल्हो (वर्ग)लाई बिदा गर्दै नयाँ ल्हो (वर्ग)को स्वागत गर्छन् र यसैलाई नयाँवर्ष अर्थात् ल्हो-क्षारको रुपमा खुशीका साथ मनाउँछन् ।

पूर्वीनेपालकाशेर्पाहरुयसपर्वलाईशरब-लोसरभन्न रुचाउँछन् । यस विषयमा विसं २०६४ पुष १४ गतेको गोरखापत्र दैनिकीमा प्रा.श्यामसुन्दर शेर्पा लेख्नु हुन्छ – “लोसर शब्द शेर्पा भाषाका लो’ – संवत्सर/वर्ष तथा सर’ – उदाउनु/पूर्व ) भन्ने शब्दहरुबाट संयोजित भएको हुनले यसको अर्थ घाम उदाउने ठाउँको/पूर्वको चाडपर्व हुन्छ ।पाठकहरु याद राख्नुस कि शेर्पा भाषामा लोले वर्ष र सरले पूर्व दिशाको अर्थ दिन्छ । अर्थात लोसरभनेको पूर्वको चाड अथवा पूर्वमा बस्ने शेर्पाहरुको चाड भन्न खोजिएको हो । प्रा.श्यामसुन्दर शेर्पाले यस पर्वलाई मात्र शेर्पाहरुको चाड हो भनेर दर्शाउनको निम्ति निकै घुमाएर माथिको परिभाषा त दिनु भयो । तर वहाँले यस पर्वबारे दिनु भएको परिभाषाले यस पर्वको मर्म र अर्थलाई कतै पनि छुँदैन । वास्तवमा यो पर्व पूर्वमा बसोबास गर्ने शेर्पाहरुको मात्र होइन । पश्चिमी नेपालतिरका गुरुङ,थकाली साथै अन्य भागतिर बसोबास गर्ने तामाङ, जिरेल, हृयोल्मो र लेप्चाहरुको पनि हो । त्यस कारण यस पर्वलाई लोसर (मात्र शेर्पाहरुको पर्व)भनेर परिचय दिन ठीक नहोला । यदि वहाँको भनाईको ध्येय ल्हो-क्षारपूर्वी नेपालको मात्र चाड हो भने वहाँलाई थाहा नै हुनु पर्ने हो कि पूर्वी नेपालमा धेरै संख्यामा बसोबास गर्ने किराँती राई-लिम्बूहरुले यो चाडलाई खासै महत्व दिंदैनन् । अन्तः वहाँको परिभाषा अनुरुप यो चाड केवल पूर्वी नेपालतिरको चाड हो भन्नुमा कुनै तुक छैन ।

सोहीलेखमाप्रा. श्यामसुन्दरशेर्पाअगाडिलेख्नुहुन्छ- गुरुङतामाङहरुलेयसपर्वलाईल्होक्षारल्होसारभनेरलोसरशब्दकोवास्तविकअर्थलाईनैलोपगराएरअनर्थलाग्नेगरीविकृतबनाईयोशेर्पाआदिवासीहरुकोमौलिकचाडनभईआयातगरिएकोचाडहोभनीदर्शाउनखोजेकोदेखिन्छप्रा. श्यामसुन्दरशेर्पाकोमाथिकोभनाईलेल्हो-क्षार(नयाँवर्गकोसुरुवात) कोअर्थनैहराएकोवहाँकोभनाईअनुसारलोसरअर्थात्शेर्पाहरुकोनयाँवर्षहोभन्नेअर्थहुन्छतरवास्तवमाल्हो-क्षारभनेकोनयाँवर्गकोसुरुवातहोयदियोतथ्यलाईमननगर्नेहोभनेल्होक्षारपर्ववर्ग(ल्हो)माविश्वासगर्नेसम्पूर्णजनजातिकोसाझापर्वहो


हिन्दू
शास्त्रहरुमा१२वटाराशीभएजस्तै  गुरुङलगायतकाथुप्रैआदिवासीजनजातिहरु१२वटावर्गहरुलाईमान्दछन्प्रत्येकबाह्रमहिनालाईएउटावर्गदिइएकोहुन्छअर्थात्मान्छन्यसप्रकारबाह्रमहिनाहरुबित्ने  बित्तिकैनयाँवर्ग(ल्हो) कोसुरुवातहुन्छवर्गफेरिनेयसदिनलाईनैवर्गफेर्नेदिनअथवाल्हो-क्षारभनिन्छगुरुङ, तामाङ  थकालीभाषामाल्होकोअर्थवर्ग

क्षारकोअर्थनयाँहुन्छअर्थात्नयाँवर्गसुरुहुनेपर्वलाईनैल्होक्षारकोरुपमामनाउँछौंत्यसकारणयसपर्वलाईलोसर, लोसारल्होसारनभनेरल्हो-क्षारनामकरणगर्नउपयुक्तहुनआउँछतरसमयक्रमसँगैल्हो-क्षारकोउच्चारणबिगरेरल्होसारहुनगएको

शेर्पा, तामाङगुरुङजस्ताबौद्धधर्मावलम्बीहरुलेमनाउनेचाडभएकोलेयोचाडकोबौध्दधर्मसितकुनैसम्बन्धझैंलाग्दछत्यसमाथियोचाडलाईचीनदेखि जापानकोरियासम्मनयाँवर्षोरुपमाधुमधामलेमनाइनेभएकोलेपनियसतथ्यलाईझन्बढीबलपुगेकोतरयथार्थमाल्होक्षारकोबौर्द्धधर्मसितकुनैसम्बन्धछैनहुनयसप्रकारकोकिंवदन्तीहरुपनिप्रचलनमाछन्कि  बुद्धभगवानलेसंसारत्याग्नेबेलामासबैजीवजन्तुहरुलाईबोलाएकाथिएतीमध्ये१२वटाजनावरहरु(बाघ, बिरालो, गरुड, सर्प, घोडा, भेडा, बाँदर, चरा, कुकुर, मृग, मुसागाई) भगवानबुद्धलाईअन्तिमबिदाईगर्नआईपुगेतिनै१२वटाजनावरहरुलाईयीबाह्रवटावर्गकोपरिचयप्रदानगरियोतरयोएउटाजनविश्वासमात्रहोबुद्धभगवानकोयससंसारमापदार्पणहुनअघिनैप्रकृतिपूजकजनजातिहरुवर्ग(ल्हो) हेर्नेगर्थेउनलेसमयलाईविभिन्न१२वटावर्गमाविभाजनगरेकाथिए१२वटावर्ग(ल्हो)लेक्यालेण्डरअथवापात्रोकोकामदिन्थ्यो

यसदिनगुरुङहरुनयाँपहिरानमासजिएरमीठोखानपानगर्दछन्थुप्रैठाउँतिरकागुरुङहरुविशेषकुलपूजागर्छन्गुरुङजातिकोसंस्कृतिमाकुलपूजाकोठूलोमहत्वएकैखलककादाजुभाईमिलेरएकैठाउँमाकुलपूजागर्छन्यसप्रकारकुलपूजालेदाजुभाईबीचभ्रातृत्वकोभावनाजगाउनमदतगर्छप्रायःकुलपूजामाकुखुराकोभालेचढाउनेगर्दछन्कुलपूजामाअरुकुलकामानिसलाईसामेलगर्दैनन्कुलपूजाकोपुजारीआफ्नैकुलकोहुनुपर्दछआफ्नोपरम्पराअनुसारकुलपूजाकसैलेघरभित्रकसैलेबाहिरओडार, रुखमुनिनदीकोकिनारतिरगर्छन्यसलेपनिबोधहुन्छकिगुरुङहरुप्रकृतिपूजकहुन्यसदिनघरकोमान्यजनबाटबेसारपानीमाभिजाएकोकाँचोधागोकेटाहरुलेनौसरानौगाँठोकेटीहरुलेसातसरा, सातगाँठोबाँधेरआशिर्वादप्राप्तगर्छन्हुनबेसारपानीमाभिजाएकोधागोअन्यपूजाआजाकोमौकामापनिलगाइनेगर्छन्यसोगर्नलेरोग-व्याधी, भूतप्रेत, शत्रुलेछुनसक्दैनभन्नेजनविश्वासगुरुङहरुमारहेकोयसलेहरेकपाइलामासफलतापनिप्राप्तगर्नसकिन्छभन्नेमान्यतापौराणिककालदेखिनैरहिआएकोअचेलठाउँ-ठाउँमाअन्यथुप्रैकार्यक्रमहरुहुनेगरेकाछन्

ल्हो(वर्ग) हेर्नेचलनलेगुरुङसमाजमानिकैठूलोमहत्वराख्दछउमेरकोगणनागर्नेविधिदेखिलिएरकुनैमानिसकोग्रहदशाशुभ-अशुभसबैल्हो(वर्ग)कैआधारमातयगरिन्छविशेषविवाहकोछिनोफानोहुनअघिकुनवर्गकोकेटालेकुनवर्गकोकेटीसितविवाहगर्नउचितहुन्छभनेरनिर्धारणगर्नेगरिन्छजस्तोकिबाघवर्गसँगगाई, भेडाबाँदरआदिवर्गलेआपसमाविवाहनगर्नुभन्छन्मुसाबिरालोवर्गहरुबीचपनिवैवाहिकसम्बन्धस्थापितनगर्नुनैउचितहुन्छभन्छन्यसप्रकारअन्यथुप्रैधार्मिकतथासामाजिकक्रियाकलापहरुमा(ल्हो) वर्गकोज्ञानअतिआवश्यक

नेपालमातीनप्रकारकाल्होक्षारप्रचलनमाछन्गुरुङहरुपौषशुक्लप्रतिपदाकादिनतोलाल्होक्षारमनाउँछन्यसबेलापृथ्वीलेसूर्यलाईपरिक्रमागर्नेक्रममासूर्यपृथ्वीकोदक्षिणसीमानामापुगेरउत्तरतिरफर्किन्छजसकारणवर्षभरिकोसबैभन्दालामोरातपुष१४गतेकोरातहुनजान्छगुरुङहरुले१५पुषदेखिनयाँल्होकोस्वागतगर्दै१५पुषमाल्होक्षारमनाउनेचलनसान्दर्भिकहुनआउँछयसलेज्ञातहुन्छकिगुरुङसमुदायलेहचुवाकोभरमा१५पुषकोदिनल्होक्षारमनाउनेगरेकाछैनन्समय-चक्रकोपरिवर्तनमापुष१५कोविशेषमहत्वदोस्रोप्रकारकोल्होक्षारलाईसोनमल्होक्षारभन्छन्सोनमकोअर्थतिब्बतीभाषामापवित्रहुन्छयसल्होक्षारलाईनेपालमातामाङसमुदायलेधुमधामकासाथमाघशुक्लप्रतिपदाकोदिनमामान्छन्योल्होक्षारविशेषकिसानहरुकोल्होक्षारभनेरमनाइनेगरेकाछन्किनभनेमाघमहिनाभरिकृषिजन्यक्रियाकलापहरुशुरुहुनेसमयहो, किसानहरुयसपर्वलाईबालीनालीराम्रोहोसभन्नेशुभेच्छाकासाथपूजाआजागरीमनाउँछन्तेस्रोप्रकारकोल्होक्षारलाईग्याल्पोल्होक्षारभनिन्छनेपालकाशेर्पासमुदायलेयसल्होक्षारलाईफाल्गुनशुक्लप्रतिपदाकोदिनमनाउनेगरेकाछन्तिब्बतीभाषामाग्याल्पोशब्दकोअर्थराजाहुन्छत्यसकारणयसल्होक्षारलाईराजाहरुकोल्होक्षारपनिभन्दछन्

यसप्रकारनेपालमाविभिन्नप्रकारकाल्होक्षारविभिन्नजातजातिलेविभिन्नसमयमामनाउँदैआएकाछन्यिनकोआफ्नैविशेषधार्मिक, समाजिकसाँस्कृतिकमहत्वछन्तरगुरुङहरुलेपुष१५कोदिनमान्नेल्होक्षारकुनैकिसानसमुदायलेमात्रमनाउनेअथवाराजकीयवर्गलेमात्रमान्नेल्होक्षारहोइनयोसबैतहकागुरुङलेहर्षोल्लासकासाथमनाइनेचाडहोजसलेनयाँ(ल्हो) वर्गकोसुरुवातकोसंकेतदिन्छवर्गफेरिनेयस दिनलाईनैवर्गफेर्नेदिनअथवाल्हो-क्षारभनिन्छयसकोआफ्नैविशिष्टमहत्वयसदिनगुरुङहरुले-आफ्नापुर्खापूर्वजलाईस्मरणगरीआशिर्वादथापेरनयाँल्होकोसाथजीवनकोबाटोमाअघिबढ्छन्योनैगुरुङहरुकोमौलिकसंस्कारसंस्कृतिपनिहोसाँस्कृतिकपुनर्जागरणकोयसबेलाहरप्रकारलेपछाडिपरेकागुरुङहरुलेआफ्नोपहिचानअस्तित्वकोखोजीगर्नआफ्नोमौलिकचाडपर्वकोसंरक्षणआवश्यकभएरआएकोसबैभन्दामहत्वपूर्णकुरोकेभनेसक्दोयसपर्वलाईल्हो-क्षारभन्नुनैउपयुक्तहुनआउँछहुनतसमयसँगैयसकोउच्चारणमापनिथुप्रैखालकापरिवर्तनहरु(लोसर, लोसार, ल्होसार)आएतरपनियोपर्वकोसहीअर्थदिनेशब्दल्हो-क्षारनैहोतपाइँहरुलाईकस्तोलाग्छ?

साभार :  http://tamu-pyelhu.org/